Parkourgrupper

Välkommen till våra parkourgrupper! Med hela 33 grupper för olika nivåer och åldrar – från nybörjare till avancerade – erbjuder vi något för alla. Här får du chansen att utmana dig själv, utvecklas och ha kul tillsammans med andra.

Allmänt om våra parkourgrupper

Våra parkourgrupper tränar en gång per vecka och varje termin består av totalt 12 träningstillfällen. Utöver ordinarie träningar erbjuder vi fri träning i hallen på lördagar och söndagar mellan kl. 13–16. Det är ett utmärkt tillfälle för alla medlemmar att träna fritt, testa nya rörelser och utveckla sin teknik i en trygg miljö.

Våra Nivåer

Här lär vi oss grunderna i parkour och går igenom reglerna i hallen. Alla nya medlemmar i Föreningen Karlstad Parkour rekommenderas att börja med denna kurs.

Grupperna är indelade efter ålder för att säkerställa att träningen är anpassad och rolig för alla deltagare:

  • 5–6 år
  • 7–9 år
  • 10–17 år
  • Vuxengrupp (18+ år)

Utmärkelser i Parkour 1

Dessa rörelser ska man klara av för att komma vidare till Parkour 2
    1. Safety Vault
      En grundläggande teknik för att säkert ta sig över ett hinder med stöd av en hand. Perfekt för att bygga självförtroende och kontroll.
    2. Speed Vault
      En snabb och effektiv teknik där du passerar ett hinder med en hand, utan att tappa fart.
    3. Lazy Vault
      En avslappnad rörelse där du svingar benen över ett hinder med hjälp av en hand, idealisk för nybörjare.
    4. Safety Roll
      En landningsteknik som fördelar kraften från ett hopp eller fall genom en rullning över axeln.
    5. Dash
      En stilfull rörelse där du hoppar över ett hinder med fötterna först, följt av händerna.
    6. Kong Vault
      En dynamisk teknik där du hoppar över ett hinder med händerna först och benen efter, som en apa över en stock.
    7. Wallrun
      Ett steg mot att springa uppför en vägg för att nå högre höjder. Bygger styrka och koordination.
    8. Turnvault
      En teknik där du roterar över ett hinder och landar säkert på andra sidan.
    9. Framåtkullerbytta
      En grundläggande rörelse för att lära sig kontroll och smidighet, särskilt användbar vid landningar.
    10. Bakåtkullerbytta
      En bakåtriktad kullerbytta som tränar kroppskontroll och balans.
    11. Hjulning
      En gymnastisk rörelse där du svingar benen över huvudet i en cirkulär rörelse, byggande på smidighet.
    12. Scoot
      En enkel rörelse som används för att skapa momentum inför andra tekniker.
    13. Press
      En styrkebaserad rörelse där du lyfter kroppen från marken med hjälp av armar och axlar.
    14. Strides
      Ett kontrollerat steg eller hopp mellan två avstånd, som tränar balans och precision.
    15. Catleap
      Ett hopp där du landar med händer och fötter samtidigt mot en vägg, som en katt som greppar ett hinder.
    16. Underbar
      En teknik där du svingar kroppen under ett hinder och tar dig vidare med kontroll.
    17. Lache
      En svingteknik där du släpper taget från en stång och landar på en säker plats.
    18. Diveroll
      En rullningsteknik som gör det möjligt att landa säkert efter ett längre hopp.
    19. Insteg till Vault
      Enkla varianter av vaults för att introducera nybörjare till rörelsen och bygga upp grundläggande teknik.

För dig som redan har koll på grunderna och har klarat alla utmärkelser i Parkour 1.
Här jobbar vi med tekniker för att förbättra precision, balans och rörelseflyt. 

Grupperna är indelade efter ålder för att säkerställa att träningen är anpassad och rolig för alla deltagare:

  • 5–9 år
  • 10–17 år
  • Vuxengrupp (18+ år)

Utmärkelser i Parkour 2

Dessa rörelser ska man klara av för att komma vidare till Parkour 3

  1. Macaco
    En bakåtriktad rörelse som kombinerar en halvvolt med en hand i marken för att skapa en roterande rörelse. Perfekt för att bygga upp mod och kroppsrotation.
  2. Reverse/Spinning Speed
    En dynamisk rotation där du snurrar över ett hinder samtidigt som du bibehåller fart och kontroll.
  3. Vault Press
    En styrkebaserad teknik där du tar dig över ett hinder och trycker dig upp med armarna för att landa smidigt på andra sidan.
  4. Dive Kong
    En avancerad variant av Kong Vault där du hoppar längre avstånd innan händerna vidrör hindret.
  5. Double Kong (Kort avstånd)
    Två på varandra följande Kong Vaults över korta hinder, med fokus på timing och precision.
  6. Tictac
    En teknik där du använder väggen som avstamp för att byta riktning eller skapa höjd.
  7. Handvolt
    En volt där du använder händerna för att skapa rotation över ett hinder.
  8. 180 Tictac
    En variant av Tictac där du roterar 180 grader under rörelsen.
  9. Turnvault till Catleap
    En kombination av Turnvault och Catleap där du roterar över hindret och landar med händer och fötter mot en vägg.
  10. 180 till Press (180 Catpress)
    En teknik där du roterar 180 grader i luften och landar i en pressposition mot väggen.
  11. Wallspin på lutande vägg
    En rotation där du använder en lutande vägg för att skapa stöd och flyt i rörelsen.
  12. Swing Press
    En rörelse där du svingar från en stång och trycker dig upp för att landa kontrollerat på en plattform.
  13. Swing Turn
    En svingteknik där du roterar kroppen för att ändra riktning medan du håller i en stång.
  14. Framåtvolt till Gropen
    En framåtriktad volt med en säker landning i en mjuk grop, perfekt för att träna rotationskontroll och mod.
  15. Sidovolt till Gropen
    En sidovolt som landas säkert i en mjuk grop, vilket bygger mod och teknik.
  16. Bakåtvolt till Gropen
    En bakåtvolt där landningen sker säkert i en mjuk grop, vilket ger trygghet vid rotationsövningar.
  17. Halvskruv till Gropen
    En halv rotation i luften med säker landning i en mjuk grop. Perfekt för att introducera rotationskontroll.
  18. Sidovolt till Matta
    En sidovolt där du landar mjukt på en matta, vilket gör det lättare att träna balansen i rotationen.
  19. Framåtvolt till Matta
    En framåtriktad volt med en säker landning på en matta för att bygga mod och kontroll.
  20. Bakåtvolt till Matta
    En bakåtvänd volt där mattan ger extra trygghet vid landning.
  21. Mentalt Hopp (exempel: Gaps)
    Ett hopp där du tränar på att övervinna mentala hinder, som att hoppa över större avstånd eller höjder.
  22. Bar Press
    En rörelse där du pressar dig upp på en stång, vilket tränar styrka och kroppskontroll.
  23. Toeshoot
    En explosiv rörelse där du skjuter iväg kroppen från marken med hjälp av tårna för att nå ett hinder.
  24. Rondat
    En gymnastisk rörelse där du vrider kroppen i en cirkulär rörelse för att landa i en stabil position.
  25. Arabian ner i Gropen
    En halv rotation kombinerat med en bakåtvolt som landas i en mjuk grop.
  26. Webster från Höjd till Tjockmatta
    En framåtvänd volt där du använder en fot som avstamp och landar säkert på en tjockmatta.

För dig som har bemästrat teknikerna i Parkour 2 och vill ta din träning till nästa nivå. Här fokuserar vi på avancerade rörelser och tekniker som kräver styrka, precision och kreativitet. Träningen blir mer utmanande och inkluderar komplexa banor, dynamiska hopp och kraftfulla rörelser som hjälper dig att utvecklas vidare.

Grupperna är indelade efter ålder för att säkerställa att träningen är anpassad och rolig för alla deltagare:

  • 7–17 år
  • Vuxengrupp (18+ år)

Utmärkelser i Parkour 3

Dessa rörelser ska man klara av för att komma vidare till Parkour 2

  1. 180 till 180
    En kombination av två 180-graders rotationer där du byter riktning mellan väggar eller hinder med smidighet och kontroll.
  2. Vault Press på Trä
    En avancerad vault-teknik där du tar dig över ett hinder och trycker dig upp på en träyta, vilket kräver mer styrka och precision än på mjukare underlag.
  3. Double Kong (Medium Avstånd)
    Två på varandra följande Kong Vaults över hinder med större avstånd mellan, vilket kräver bättre timing och kraftfullare hopp.
  4. Wallspin på Rak Vägg
    En rotationsteknik där du snurrar runt en rak vägg utan lutning, vilket kräver mer balans och teknik än på en lutande vägg.
  5. Toeshoot Press
    En rörelse där du skjuter iväg kroppen från tårna och pressar dig upp på en plattform eller ett hinder, en kraftfull kombination av explosivitet och kontroll.
  6. Swing Press till Trä
    En rörelse där du svingar från en stång och pressar dig upp för att landa på en träyta, vilket kräver precision och styrka.
  7. Swing Gainer till Gropen
    En gainer (bakåtvolt) från ett svingmoment, landad i en säker grop. Det är en dynamisk rörelse som kombinerar svingteknik och rotationskontroll.
  8. Backfull till Gropen
    En bakåtvolt med en hel rotation (360 grader) i luften, landad säkert i en grop. En avancerad akrobatisk rörelse som kräver både kraft och teknik.
  9. Framåtvolt på Mark
    En framåtvänd volt som landas direkt på marken. Detta kräver exakt timing och stark kroppskontroll.
  10. Sidovolt på Mark
    En sidovolt landad på marken, vilket innebär högre krav på balans och styrka än att landa på mjukare underlag.
  11. Bakåtvolt på Mark
    En bakåtvolt där landningen sker direkt på marken, vilket kräver perfekt rotation och stabilitet.
  12. Rudy till Gropen
    En framåtvolt kombinerad med en 1,5 rotation, landad säkert i en grop. Det är en avancerad rörelse som testar din rotationsförmåga.
  13. Dub Side Trampolin till Gropen
    En dubbel sidovolt från trampolin, landad säkert i en grop. Rörelsen kräver kraft och kontroll för att hantera dubbla rotationer.
  14. Dub Front Trampolin till Gropen
    En dubbel framåtvolt från trampolin med en säker landning i en grop. Det är en kraftfull akrobatisk rörelse som utmanar både timing och mod.

Parkour 4 är för dig som har avancerad kunskap och vill nå den högsta nivån av parkourträning. Här arbetar vi med de mest tekniska och krävande rörelserna, inklusive kreativa kombinationer och självständigt utformade banor. Träningen fokuserar på att finslipa din teknik, stärka din uthållighet och utveckla din personliga stil.

Grupperna är indelade efter ålder för att säkerställa att träningen är anpassad och rolig för alla deltagare:

  • 7–17 år
  • Vuxengrupp (18+ år)

Utmärkelser i Parkour 4

  1. Diveroll till Mjuk Plint eller Över Redskap
    En avancerad rullning där du passerar över ett hinder eller landar från högre höjd med perfekt teknik.
  2. Wall 180 till 180
    En kombination där du utför två 180-graders rotationer på väggar, med fokus på kontroll och timing.
  3. 360 Press
    En press med full rotation där du landar i en stark och stabil position.
  4. Wallrun på Trampolinen
    En rörelse där du använder en trampolin för att få extra höjd och energi i din väggspringning.
  5. 360 Diveroll
    En full rotation i luften som avslutas med en säker rullning, perfekt för att absorbera kraft.
  6. 360 Diveroll Reverse
    En baklängesvariant av 360 Diveroll, där du roterar bakåt innan rullningen.
  7. 180 Diveroll Reverse
    En halv rotation bakåt som avslutas med en rullning för en mjuk landning.
  8. Wallflare
    En akrobatisk teknik där du roterar horisontellt runt en vägg, en avancerad och visuell rörelse.
  9. Utswing
    En kraftfull sving där du använder din kroppsvikt och dynamik för att pendla över hinder.
  10. Bredbent Swing
    En variant av svingteknik där du passerar hinder med benen brett isär, vilket kräver precision och kontroll.
  11. Swing Gainer
    En bakåtvolt utförd från en sving, landad med perfekt balans och stabilitet.
  12. Front 180 på Trampolin
    En framåtvolt med en halv rotation som utförs på en trampolin för extra höjd.
  13. Arabian på Trampolin
    En rörelse som kombinerar en framåtvolt och sidovolt, utförd på trampolin.
  14. Cheat Gainer/Gainer till Gropen
    En gainer (bakåtvolt) med en kreativ start, landad i en mjuk grop för säkerhet.
  15. Webster till Madrass
    En framåtriktad volt där du tar avstamp med ena benet och landar på en madrass.
  16. Wallflip till Mark
    En bakåtvolt där du tar avstamp från väggen och landar direkt på marken.
  17. Sidovolt till Mark
    En sidovolt som utförs och landas direkt på marken med precision.
  18. Framåtvolt till Mark
    En framåtriktad volt som landas på marken, vilket kräver stark timing och kroppskontroll.
  19. Bakåtvolt till Mark
    En bakåtvolt där landningen sker på marken med perfekt rotation.
  20. Backflip Full från Höjd
    En bakåtvolt med en hel rotation utförd från högre höjd, som visar avancerad rotationskontroll.
  21. Arabian till Mark
    En kombination av framåtvolt och sidovolt, landad direkt på marken.
  22. Atwist från Höjd
    En avancerad rörelse där du kombinerar en framåtvolt med en hel rotation från höjd.
  23. Gainer till Mark
    En bakåtvolt utförd medan du rör dig framåt, landad direkt på marken.
  24. Wallspin 360
    En full rotation längs väggen, där du använder väggens yta som stöd för att skapa momentum.
  25. Palm Flip till Mark
    En bakåtvolt där du tar avstamp från händerna mot väggen och landar på marken.
  26. Ginger Flip till Mark
    En kombinerad volt med bakåtrotation och kontroll i landningen.
  27. Rondat Backflip till Mark
    En kombination där du utför en rondat följt av en bakåtvolt med säker landning på marken.
  28. Bakåthandvolt
    En akrobatisk rörelse där du kombinerar en bakåtriktad rotation med handstöd på marken.